image
Mitat ÇELİK

Tarih : 17.02.2019  E-Mail : haberciniz33@gmail.com


Stelyanos Hrisopulos Gemisi

    Sait Faik, 11 Mayıs 1954’te aramızdan ayrıldı. Pek çok başyapıtını Modern Türk Edebiyatı’na kültür mirası olarak bıraktı. Medar-ı Maişet Motoru, Kayıp Aranıyor, Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar, Havada Bulut gibi öykü ve romanlarının yanı sıra şiirlerini “Şimdi Sevişme Vakti” adıyla bir kitapta topladı. Tahsin Yücel’in deyimiyle “Kökü kendinde olan bir öykücü”.  

    Yazarın 1936’da Varlık Dergisi’nde yayınlanan ve Semaver adlı kitabında da yer alan öyle bir öyküsü vardır ki okuru, sadece bir dönemin değil geniş zamanların en yakıcı meselesiyle yüzleştirir. Bahse konu öykü “Stelyanos Hrisopulos Gemisi”, bir adada dar bir alana sıkışmış dede ve torun şahsında; gönderilmişlerin, gitmesi zorunlu ya da arzulayanların içsel dünyasını gösterir. Nitekim gösterge olarak gemi (alımlama estetiği açısından yazınsal ya da görsel anlatılarda), gitmiş ya da gönderilmiş olanlara dair bir durumu da işaretler. Bahse konu ise bir çocuğun oyuncak (maket) gemisidir. 

    Öykünün sonunda Trifon’un gemisi, mahallenin çocukları tarafından taş yağmuruna tutularak batırılır…

    Aslında bu yazıda, Fazıl Say’ın “Sait Faik” eserinden bahsedecektim. Say’ın eserine konu olmuş “Stelyanos Hrisopulos Gemisi”den kısa bir bilgi vermeden olmazdı. Geniş bir yazıyı başka sefere bırakmakla birlikte esere değinmek isterim.

    Say, virtüözlüğünün yanı sıra yaşayan önemli bestecilerimizden birisidir. Bir arkeolog titizliğiyle ele aldığı kültürümüzün yeniden yazımında açığa çıkardığı değerler paha biçilmezdir. Adını sayısız yazar ve şairimizle birlikte anabileceğimiz zengin bir repertuvara da sahip. Bunların içinde kimler yok ki; Pir Sultan Abdal, Muhyiddin Abdal, İsmail Dede Efendi, Aşık Veysel, Nazım Hikmet, Orhan Veli, Can Yücel, Cemal Süreya, Metin Altıok ve 2014’te İstanbul’da prömiyerini yaptığı eseriyle Sait Faik.

    İstanbul Müzik Festivali’nin siparişiyle bestelenen eser, Sait Faik’in 60. ölüm yıl dönümü vesilesiyle yazılmış. Özen Yula’nın yazıp yönettiği eserin dünya prömiyeri ise kanun virtüözü Hakan Güngör, kemençede Derya Türkan, vurmalı sazlarda Aykut Köselerli ve Borusan Quartet eşliğinde, Demet Evgar, Songül Öden ve Esra Bezen Bilgi anlatıcılığında, Zeynep Halvaşi ve Serenad Bağcan gibi usta isimlerce seslendirildi. Piyanoda Fazıl Say yer aldı.

    Sahne eseri olarak yeniden ölümsüzleşen Sait Faik,  bu usta isimleri tekrar bir araya getirir mi bilinmez ama Mersin’de seslendirilmesi/sahnelenmesi ne iyi olurdu.




 
  YAZARIN ARŞİVİ
 
 
 
  YORUMLAR
 
 
  YORUM YAZIN
 
Adınız Soyadınız :

Yorumunuz          :

Güvenlik Kodu     : Güvenlik Kodu
Kod                        :

 



  HABERCİ GAZETESİ
 

  HABER ARAMA
 
  

  HABERCİ SPOR
 


  BİK İLANLAR
 




  SOSYAL MEDYA
 

  NÖBETÇİ ECZANELER
 
 

 




sanalbasin.com üyesidir

 
         
ANASAYFA HABER ARŞİVİ KÜNYE İLETİŞİM GİZLİLİK İLKELERİ

 
Siteden yararlanırken gizlilik ilkelerini okumanızı tavsiye ederiz.
mersinhaberci.com © Copyright 2016-2024 Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilemeden yayınlanamaz, kopyalanamaz, kullanılamaz.

URA MEDYA